Projekt zkvalitnění výuky na programu Mezinárodní vztahy a energetická bezpečnost pomalu končí. Co všechno stihl změnit?

9. 6. 2025

Během čtyř semestrů projektu Empowering the Next Generation of Energy and International Relations Experts, podporovaného fondy Masarykovy university, se podařilo spojit akademickou výuku s realitou energetického sektoru tak těsně, jak to dříve nebývalo zvykem. Nejviditelnější proměnu přinesl nový systém terénních stipendií. Díky němu mohli diplomanti vyrazit do pohraničních obcí sousedících s větrnými farmami, sbírat rozhovory se zástupci tepláren přímo na konferenci Dny teplárenství a energetiky nebo analyzovat obchodní statistiky o dovozu energetických komodit. Stipendia kryla nejen cestovné a ubytování, ale i licence ke kódovacím programům. Výsledkem byly nejen kvalitnější závěrečné práce, ale i větší zkušenosti studentů.

Neméně výraznou stopu zanechaly simulační hry, které se staly pevnou součástí kurzu programu Mezinárodní vztahy a energetická bezpečnost. V simulaci burzy s elektřinou se studenti proměnili ve spekulanty na spotovém trhu a v reálném čase nakupovali a prodávali výkon svých elektráren. Dekarbonizační model německé elektroenergetiky je přenesl do role systémových architektů, kteří měli za úkol v simulovaném roku 2022 pokrýt poptávku a zároveň minimalizovat emise i náklady. V simulaci vyjednávání na půdě se posluchači ocitli v křeslech europoslanců, kteří musejí najít politicky průchozí kompromis k revizi směrnice o obnovitelných zdrojích.

Projekt zároveň otevřel dveře celé řadě nových či zásadně inovovaných kurzů. Intenzivní blok Qualitative methods in social science představil studentům základní koncepty a postupy kvalitativního výzkumu, Data Analysis in Excel jim dodal dovednosti, po nichž volají zaměstnavatelé, a čtyři metodické „minibloky“ rozšířily nabídku o metody obsahové analýzy textových dat, úvod do datové analýzy, úvod do moderních etnografických metod a úvod do metod dotazníkového šetření. Úspěch vzbudil i kurz Energy Poverty, který přivedl na fakultu poradce ministra pro místní rozvoj Dr. Romana Matouška a výzkumnici Maďarské akademie věd Dr. Anu Stojilovskou. Studenti tak mohli konfrontovat teorie energetické chudoby s praxí přímo z evropského terénu.

I když projekt administrativně končí už tento semestr, jeho výsledky zůstávají v té či oné podobě v běžné výuce. Studenti tak i nadále mohou zvyšovat svou kvalifikaci před přechodem na pracovní trh.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info